
Arja Kärkkäinen
työskentelee pääasiallisesti videon ja kuvanveiston parissa, mutta monialaisuus ja laaja tekniikoiden kirjo on oleellinen osa hänen työskentelyään. Teoksissa toistuvat yhteiskunnalliset teemat kuten osallisuus, yhteiskunnan sisäiset ja ihmisten väliset sanattomat sopimukset. Ars Weikkolaan Kärkkäiseltä tulee esille kaksipuolisia kuvakudoksia sarjasta Mauvaise Foi – Tavanomainen itsepetos.
arbetar främst med video och skulptur, men multidisciplinärt konst och ett brett spektrum av tekniker är en väsentlig del av hennes arbete. I hennes konst upprepas olika sociala teman som t.ex delaktighet och outtalade överenskommelser inom samhället och mellan människor. Tvåsidiga gobelänger från serien Mauvaise Foi – Vanligt självbedrägeri kommer att visas på Ars Weikkola i 2023.
works mainly with video and sculpture, but multidisciplinary art and a wide range of techniques is an essential part of her work. In her art, social themes such as participation, unspoken agreements within society and between people are repeated. Kärkkainen will display Two-sided tapestries from the series Mauvaise Foi – Usual self-deception at Ars Weikkola.
Kuva Arja Kärkkäinen: Salome Madonnana
Salome as Madonna
Kuvakudos / tapestry
176x247cm, 2-sided with wooden frames, 2022

Marjatta oja
on ensimmäinen suomalainen taiteilija jonka työskentelyssä keskeisenä on videoprojisoinnit. Suomalaisen videotaiteen pioneerin teoksia voisi kutsua performanssi-videoiksi, videoveistoksiksi tai kuten hän itse niitä kutsuu niin tilanneveistoksiksi. Tilanneveistoksessa liikkuva kuva ja niiden esitystapa sulautuu annetun tilan ja siellä olevien kolmi-ulotteisten objektien kanssa. Ars Weikkolassa tulee esille Ojan kolmiosainen projisointina esitettävä teoskokonaisuus: ’Tests nros. 5&6, Tests nros. 6&7 ja Tests nros.7&8’, kesto 3x3min. looppina.
är den första finska konstnären vars verk är centrerat på videoprojektioner. Verken av den finländska videokonstens pionjär skulle kunna kallas performance videor, video skulpturer eller, som hon själv kallar dem, situations skulpturer. I situationeranpassade skulptur smälter den rörliga bilden och dess presentation samman med det givna rummet och de tredimensionella objekten där. På Ars Weikkola kommer Ojas tredelade verk presenteras som en projektion: Tests nros 5&6, Tests nros 6&7 ja Tests nros 7&8.
is the first Finnish artist whose work is centered on video projections. The pieces of the pioneer of Finnish video art could be called performance videos, video sculptures or, as she herself calls them, situational sculptures. In situational sculpture, the moving image and their presentation merges with the given space and the three-dimensional objects there. At Ars Weikkola, Oja’s three-part body of work will be presented as a projection: Tests nros 5&6, Tests nros 6&7 ja Tests nros 7&8.
Kuva Marjatta Oja: Tests nro 6&7, stillkuva teoksesta,
kesto 3 min, 2006

Marja Patrikainen
Patrikainen kertoo aloittaneensa veistossarjan muunpuoleisuuden kuvastimena. ”Yksittäiset veistokset ovat tunteita ja tunnelmia eri elämänvaiheista ja ne kuvaavat henkilökohtaisella tasolla onnea, kuolemaa, elämän jatkumista ja riemunpurkauksia. Tunteet ja vaiheet tulevat esiin taruhahmomaisina veistoksina, reliefeinä tai maalauksina. Maalaan veistokset ja veistän maalaukset kipsillä, lateksilla, kankaalla, luulla ja puulla. Etsin teosten mystisyyden materiaalista itsestään ja korostan yksityiskohtia niin, että kasvot eivät enää olekaan katseen keskipiste. Tämä luo teoksiin välähdyksenomaisuutta. Mitä minä näen ja näenkö sittenkään?”
Patrikainen berättar att hon startade skulptur serien som en spegel till den mystiska sidan: ”Jag målar skulpturer och snidar tavlor med gips, latex, canvas, ben och trä. Jag letar efter verkens mystik i själva materialet och framhäver detaljerna så att ansiktet inte längre är i centrum för uppmärksamheten. Man ser konsten som genom en blixt. Vad ser jag, elle ser jag ens något?”
Patrikainen says that she started the sculpture series as an illustration of the other side. ” I paint sculptures and carve paintings with plaster, latex, canvas, bone and wood. I look for the mystique of the ars works in the material itself and emphasize the details so that the face is no longer the center of attention. This creates a flashlike moment in the artwork. What do I see and do I even see?”
Kuva Marja Patrikainen: Sea monster with only one antler left
materiaalit: kipsi, luu, muovi, sulat, puu , 2023
.

Ella Tahkolahti
Tahkolahtea kiehtovat todellisuuden kokemisen yksilökohtaiset erot. Hänen työnsä käsittelee tilan ja havainnon sekä läsnäolon ja näkemisen teemoja erilaisten optisten illuusioiden ja videoprojisointien avulla. Teokset syntyvät näyttelytilan ehdoilla, siitä inspiroituen ja osittain paikan päällä improvisoiden. Installaatioissa katsojalla on keskeinen rooli. Niissä katsojasta tulee katsomisen tapahtuman keskipiste, aktiivinen toimija teoksen sisällä, sekä katsojana että katseen kohteena.
Tahkolahti är fascinerad av de individuella skillnader om hur man upplevar verkligheten. Hennes verk behandlar teman som t.ex rymd och perception samt närvaro genom olika optiska illusioner och videoprojektioner. Verken skapas under utställningsrummets förutsättningar, inspirerade av det och delvis improviserade på plats. I installationer spelar betraktaren en central roll. I dem blir betraktaren centrum för tittarhändelsen, en aktiv aktör i verket, både som betraktare och som föremål för blicken.
Tahkolahti is fascinated by individual differences in experiencing reality. Her art deals with the themes of space and perception as well as presence and seeing through various optical illusions and video projections. The pieces are created under the conditions of the exhibition space, being inspired by it and partly improvising on the spot. The viewer plays a central role in the installations. In them, the viewer becomes the center of the viewing event. An active actor within the work, both as a viewer and as the object of the gaze.
Kuva Ella Tahkolahti: Pantokrator (kaikkivaltias ja suojelusenkelit) Reaaliaikainen videoinstallaatio: videokameran kuva menee suoraan näyttöön, jossa katsoja näkee itsensä takaapäin loputtomasti monistuvassa kuvassa. Reunoilla peilikollaasit, 2021. Kuva Visa Knuuttila

Pauliina Turakka Purhonen
on kuvataiteilija, taidemaalari, kangasveistäjä, ihmisen ja luonnon observoija. Teokset voivat olla muistoja ja havaintoja sisaruudesta, perhesuhteista ja luonnon kiertokulusta. Muodot, värit, materiaalit ja yksityiskohdat sekä mittasuhteet muodostavat kuvataiteellista lyriikkaa jossa on kaikille jotakin oudon tuttua.
är konstnär, målare, tygskulptör, iakttagare av människor och natur. Verken kan vara minnen och iakttagelser om systerskap, familjerelationer och naturens kretslopp. Former, färger, material och detaljer samt proportioner bildar en bildkonstnärlig lyrik som har något märkligt bekant för alla.
is an artist, painter, fabric sculptor, observer of people and nature. The works can be memories and observations about sisterhood, family relationships and the cycle of nature. Shapes, colors, materials and details as well as proportions form a visual artistic lyric that has something strangely familiar to everyone.
Kuva Pauliina Turakka Purhonen: yksityiskohta teoksesta Lahja-tekstiilireliefi, korkeus 12,6 m/ detalj från verket Present-textilrelief, höjd 12,6 m / detail from the work Gift -textile relief, height 12.6 m, 2022